2011. márc. 27.

Hajót folyóhoz vagy fordítva?

Posted on 3/27/2011 by unggor

Az államtitkár belecsapott a lecsóba, és félig igaza van, és rögtön kapott egy féligazságot válaszul. Összeáll valami két fél-igazságból?
"nem a folyót kell a hajókhoz igazítani, hanem a hajókat a folyóhoz" - emelte be a közbeszédbe a zöld érzelmű társadalmi szervezetek régóta használt szlogenjét.
"A Magyar Hajózási Országos Szövetség elnöke, Szalma Botond szerint Illés Zoltán, a Vidékfejlesztési Minisztérium államtitkárának nyilatkozata súlyosan veszélyezteti a magyar érdekeket, szakmailag pedig dilettáns."- kapta meg válaszul.

Jó ez az alakítgatós szlogen?
Egyfelől jó, mert tömör és kifejezi a lényeget: a technikai lehetőségeinkkel kell alkalmazkodni a környezetünk adottságaihoz ahelyett, hogy a körülményeket próbáljuk a technikai lehetőségeink maximális kiszolgálására formálni.
Másfelől, mint minden tömörítés pontatlan, ami jó egy társadalmi szervezet számára, nem biztos, hogy jól áll egy államtitkárnak. Ha pontosak akarnánk lenni azt mondanánk: A hajók teherszállító-kapacitásának kihasználásával kell a folyó változatosságához igazodnunk és nem a folyót kell egy kiválasztott hajó-osztály kapacitásának maximális kihasználhatóságához szabni, függetlenül a következményektől. Dehát erre ki figyelne oda? Mégha így kevésbé lehetne is belekötni.
Az is igaz, hogy a jelenlegi helyzetben a tervezés alatt lévő hajózóút javító beruházások inkább a külföldi érdekelteknek használnak, mint a hazaiaknak. De ettől még nem igaz, hogy nem lenne érdekünk a dunai áruszállítás lehetőségének a fejlesztése. Csak nem úgy, ahogy azt egy csomó úniós pénz belefeccölésével jelenleg tervezzük. A hajózóút fenntartás és gázló előrejelzés  kőkori színvonalon van, ezeknek a fejlesztésével majdnem annyit lehetne javítani a hajók kihasználtságán, mint a folyó átszabásával. Ez persze kevésbé lenne kényelmes, mint egy csatornán hajózni, viszont élni meg egy folyó mellett jobb.
Ezt meg a hajózásban érdekelt szállíttatóknak kellene lassan belátniuk, nem csak az ő igényeik léteznek a Dunával kapcsolatosan. Ráadásul az eddigi beavatkozások főleg az ő érdekeiket szolgálták más hazai érdekek rovására. És ez nem mehet a végtelenségig. Az államtitkár pontatlan és így feleslegesen lekezelő nyilatkozata e tekintetben teljesen helyénvaló.
Angolul ennek a zöld ellen-kampánynak a szlogenje úgy szól hogy "Stop the Canal!" Ugyan ez magyarul azonban így a legpontosabb:  
MIÉRT CSINÁLTUNK LEFOLYÓT A FOLYÓINKBÓL?

A Mahosz által idézett hajózási adatok egyébként nagyjából fedik a valóságot, bár az Eurostat szerint 74db magyar felségjelű teherszállító hajóval rendelkeztünk  nem 2800-zal, ahogy az a cikk sugallja, de ha ezek teljesítették mind a 2800 fuvart az említett 9000-ből, akkor ahhoz piszok jól hajózható folyó kellett. Vagy valami nem stimmel a számokkal. 
Elemzéseink a hajózásról

No Response to "Hajót folyóhoz vagy fordítva?"

Leave A Reply